Porsche(Evoluce řady 911

25. leden 2012 | 14.36 |

Modelový rok 1975

Pro evropský trh se začala vyrábět 911 Turbo s třílitrovým motorem a 260 PS. Oficiální označení modelu je 930. Prodávat se začaly v březnu 75. Jednalo se o první sériově vyráběné auto s přeplňováním turbodmychadlem poháněným výfukovými plyny. Původně se prý počítalo jen s malosériovou výrobou, ale poptávka byla tak silná, že se turbo stalo autem snů téměř všech řidičů porsche.
Cena? 65 800 DM (atmosférická 911 stála polovinu - 32 350 DM). Zato má v sérii klimatizaci, automaticky regulované vytápění, elektricky ovládaná okna, elektrickou anténu a autorádio, dva další reproduktory vzadu a zadní stěrač. Oproti běžné 911-ce má podstatně rozšířené blatníky a širší kola (205-ky vepředu, 225-ky vzadu), velké přítlačné křídlo vzadu a přední spoiler pod nárazníkem.

Turbo jelo přes 250 km/h a zrychlilo na stovku za 4,9 vteřin.

Převodovku dostalo novou, zesílenou, čtyřstupňovou, s označením 930. S ní si vystačilo až do roku 88. Představte si to, takové auto a ještě v roce 88 má jen čtyřstupňovou převodovku!

porsche.un.cz/75-911-pyramida.jpg">Jinak i 911 Carrera dostala větší zadní křídlo zvané Whaletail (velrybí ocas :-) Prý byl vhodnější pro kolemjdoucí chodce než špičatý Ducktail.

Od roku 75 se už nedodávají plechová kola, základem jsou nadále litá kola ATS. Jinak se toho moc pro rok 75 v základní modelové řadě nemění.

Modelový rok 1976

Pro modelový rok 1976 se již přestala nabízet 911 Carrera odvozená od RS. Místo ní je v nabídce Carrera s 3.0 L motorem, který měl základ v 930-ce turbo. Ten dostává také vstřikování K-Jetronic, jako mají ostatní modely. Od mechanického vstřikování se ustupuje.


Model 76: nová elektrická zrcátka a u targy ještě otevírací malá okýnka

Ruční plyn byl zrušen poté, co se konstruktérům podařilo najít jiné řešení: podtlakový startovací regulátor. Ventilátor vzduchového chlazení byl změněn na jiný s pouze 5 lopatkami. Zato byly zvýšeny jeho otáčky.

Všechny modely Porsche mají pozinkovanou karoserii a je prodloužena záruka na její prorezavění a to na 6 let. Je zvláštní, že někteří znalci hodnotí právě 2,7 L 911 jako nejrezavější ze všech 911 :-(

Přechází se na elektronický tachometr. Na přání se dodává tempomat (v názvosloví Porsche "Tempostat") a automatický systém regulace vnitřní teploty s čidlem na stropě nad zrcátkem. Vnější zrcátka jsou lakována v barvě vozu a dostávají elektrické seřizování a vyhřívání.

Sportomatic je stále v nabídce, od modelového roku 76 má však jen 3 rychlostní stupně místo čtyřech.

Čalounění dveří je změněno a vyznačuje se šikmými švy rovnoběžnými s vnitřním madlem. Rámečky reflektorů u Turba a Carrery v barvě vozu. Ze zádi zmizely nápisy 2,7. Turbo má v sérii ostřikovače světlometů.

Specielně pro trh USA a pouze jeden rok byla vyráběna 912E, což byla opět čtyřválcová verze 911-ky. Měla dvoulitrový motor původem z modelu 914, který vyvinul 90 PS. V sérii měla pětistupňovou převodovku

Modelový rok 1977

'77 poznáte zevnitř podle toho, že má výdechy uprostřed palubní desky. Jde z nich sice jen neohřátý vzduch, ale přesto podstatně zpříjemňují klima ve voze, hlavně v teplejších končinách.
Targa pozbývá možnosti otevření trojúhelníkových větracích okýnek. Ke ztížení práce zlodějů má také přispět změna zamykacích čudlíků ve dveřích - když jsou zamáčknuty, zmizí v čalounění.


Motor modelu 77 se 5-lopatkovým ventilátorem

911 Carrera a turbo začínají být vybavovány posilovačem brzd. Spojka by měla jít zmáčknout zase o něco lehčeji, o což se starají nové dvě pomocné pružiny. Pozměněna je i převodovka.

Modelový rok 1978-1979

Nástup modelu 911 SC (Super Carrera), který navazuje na předchozí modely S a Carrera (proto označení SC :-). Super Carrera má karoserii se stejně vytaženými zadními blatníky jako předchozí Carrera.

3-litrové SC s je podstatně spolehlivější než 2.7 L modely, navíc je ekonomičtější a ekologičtější. Výkon 180 PS stojí někde uprostřed mezi 911 ze '77 roku (měla 165 PS) a '77 Carrerou (200 PS). Točivý moment je však vyšší a s SC-čkem se proto jezdí pohodlněji a působí svižněji než Carrera z minulého roku.
Motor vychází opět z 3-litrového turba, turbo mezitím zvyšuje objem na 3,3 L (výkon 300 PS vs. 260 PS roku '77) a získává intercooler.

U Porsche se rozhodli zjednodušit nabízenou škálu modelů 911. Od ročníku 78 jsou v nabídce tedy jen SC a turbo.

SC mělo být posledním pořádným Porsche 911. Výkonný ředitel Ernst Fuhrmann předpokládal, že modely Porsche s kapalinou chlazeným motorem vpředu nahradí v nabídce firmy koncepčně zastaralé vozy s motorem vzadu. Trh však míní jinak. Přestože se 928 a především 924 prodávají vcelku slušně, 911 zůstává v oblibě a je považována stále za pravé klasické porsche.

Na konci roku 1980 Ernst Fuhrmann odchází z funkce a nahrazuje jej Peter Schutz. Ferry Porsche věřil, že 911 v sobě skrývá stále dost potenciálu a tak nový ředitel spouští program dalšího vývoje 911. Na říjnovém autosalonu ve Frankfurtu v roce 1981 je představen nový koncept kabrioletu s pohonem všech čtyř kol. O nový kabriolet byl obrovský zájem. Méně už o pohon všech kol...

Modelový rok 1980

Porsche 911 SC pro rok 1980 má výkon 188 PS. Musí se však již používat palivo s vyšším oktanovým číslem ('78 a '79 jezdí i na 91 okt. benzín).

Standardní výbavou se stává elektrické ovládání oken a pro US modely také klimatizace. Z příplatkové nabídky mizí poloautomatická převodovka Sportomatic o kterou byl mizivý zájem.

Ve Spojených Státech jsou 911 standardně vybavovány třícestným řízeným katalyzátorem.

Modelový rok 1981 - 1982

Výkon třílitrového motoru je opět zvýšen a to na 204 PS. Záruka na prorezivění karoserie opět prodloužena, tentokrát na 7 let. Na předních blatnících jsou umístěny boční blinkry.

U turba byla pro modelový rok 82 podstatně snížena spotřeba paliva díky přepracované přípravě směsi a novému zapalování.

U 911 SC byly standardně lakovány středy litých kol ATS, aby se vzhledově přiblížily k příplatkovým Fuchsům.

Modelový rok 1983

Na trh je uveden kabriolet. Je to poprvé od roku 1965, kdy skončila výroba typu 356, co Porsche prodává klasický otevřený automobil.

Postupem času prodeje Cabrioletu rostou, většinou však na úkor targy.

Modelový rok 1984-1986

Přichází nová Carrera s motorem 3,2 L. Výkonnější, ekonomičtější, lepší.

Nový motor již upouští od systému vstřikování K-Jetronic, kterým je nadále vybavováno jen turbo. 3,2 L motor využívá digitální elektroniku Bosch nazvanou Motronic 2 DME (Digitale Motor-Elektronik). Kromě zvýšeného objemu přichází také velmi podstatné vylepšení, a to jsou hydraulicky ovládané napínáky rozvodových řemenů. Předchozí systém spoléhající se na vlastní integrované napínáky totiž nebyl příliš spolehlivý a stávalo se, že řetěz přeskočil a ventily se potkaly s válci (au!). Nové napínáky využívaly připojení na olejový okruh motoru, kde nehrozilo, že by napětí povadlo. Vzhledem k tomu, že se toto řešení velmi osvědčilo, vyvinuli u porsche sadu, kterou bylo možno nainstalovat dodatečně na všechny předchozí generace 911-ky.

Oproti třílitrovému SC-čku dostala Carrera také lepší brzdy s většími kotouči a posilovačem z turba.

Převodovka byla převzata z předchozího modelu SC, dostává ale vnější chladič oleje, který je ovládaný podle aktuální rychlosti vozu.

Na pohled se nová Carrera pozná podle nápisu na zadní kapotě a podle nového předního spoileru pod nárazníkem, který má integrované mlhovky. Pohledem do interiéru zjistíte, že dostala také nový čtyřpaprskový volant potažený kůží. Litá kola ATS zvaná "Cookie Cutters" jsou nahrazena novými litými koly s pěti kulatými dírami a je jim přezdíváno "Phone dial" - tedy telefonní číselník. Kované Fuchsy se dodávaly i nadále, za příplatek.

Porsche využilo zajímavou marketingovou techniku. Začalo nabízet tzv. "Turbo look", neboli turbo vzhled. Jednalo se o výbavu na přání (její označení bylo M491), která zahrnovala širší blatníky, přední a zadní spoiler shodné s turbem. Krom toho byly z turba převzaty kompletní brzdový systém, zadní torzní tyče, ramena a náboje předních kol. Turbo look byl velmi úspěšný a prodalo se jich více, než skutečných turbo.

Postupem času přibývalo trhů, na které byly 911-ky dodávány s katalyzátorem. Například pro Německo se katalyzátor montoval od roku 1985.

Nová Carrera byla sice silnější než SC, ale začíná trochu přibývat na váze. Do interiéru se totiž vkrádá luxus ve formě elektricky ovládaných sedadel, centrálního zamykání, alarmu a podobných vymožeností. Kabriolety od roku 1986 mají elektricky ovládané střechy.

1987 - 1989

Nová převodovka G50, která nahrazuje typ 915. Toto je nejpodstatnější změna v období Carrery 1984 - 1989, neboť převodovka G50 je podstatně lepší. Má kratší výkyv, je lehčí, přesnější. Spolu s ní je také nahrazeno původní lanové ovládání spojky a uvedeno je hydraulické. Převodovku G50 poznáte jednoduše podle toho, že zpátečku má vlevo dopředu.

Od roku 1988 mizí ne příliš oblíbené disky s kulatými dírami a standardně se dodávají Fuchsy.

V roce 1989 se konečně i turbo dočkalo pětistupňové převodovky.

Na začátku roku 1989 se v Zuffenhausenu začíná vyrábět nová 911-ka. Jedná se o typ Carrera 4 (964) s pohonem všech 4 kol, přepracovanou karoserií a novým motorem o objemu válců 3,6L. Současně s ním ještě dobíhá výroba předchozí generace posledních klasických 911-ek, a to až do léta 1989. Úplně poslední je speciální model Speedster, což je kabriolet s nižším čelním sklem, jinými bočními okny, bez zadních sedaček a s odlehčenou konstrukcí skládací střechy, která se ovládá pouze manuálně. Model měl navázat na tradici Speedsterů modelu 356 z padesátých let. Vyrobeno jich bylo 2065 kusů, z toho většina s turbo lookem. 911 Speedster je vůbec zvláštní zvíře. Je o dost nepraktičtější oproti normální 911-ce, má šílenou ručně skládanou střechu,


Původní speedster řady 356

dokonce i okýnka se otvírají kličkou, pro většího řidiče asi nebude moc pohodlné koukat se přes nízké čelní sklo. S nataženou střechou, která vypadá dost divně vypoukle se mu asi taky moc pohodlně sedět nebude. Nevím, ve speedsteru jsem neseděl, ale je jasné, že se jedná o auto vzácné a tomu odpovídá i jeho současná hodnota na trhu.

1990-1993

Po prázdninách 1989 a po ukončení série Speedsterů přichází do výroby Carrera 2, což je až na pohon pouze zadních kol stejné auto, jako Carrera 4. Oproti předchozí generaci prý má 85 % nových součástí, mimo jiné přepracované zavěšení kol (už žádné torzní tyče vepředu), nové nárazníky, zadní spoiler, který se při vyšších rychlostech automaticky zvedne, samozřejmě nový 3,6L motor atd. Na přání se dodává nová automatická převodovka tiptronic. 946 má dokonce už i posilovač řízení.

1994-1997

V těchto letech porsche vyrábí řadu 993, což je poslední 911-ka se vzduchem chlazeným motorem. Z předchozího modelu toho moc nepřebírá, v podstatě pouze kapotu a střechu. 993 má také motor o objemu 3,6L.

Protože se klasická verze targa prodávala čím dál méně, u řady 993 ji už nenajdeme v původní formě. Targa 993 je v podstatě kupé s velkým proskleným střešním oknem.

1998 - 2003

Modelová řada 996 - první 911-ka s vodou chlazeným motorem. První v evoluci, která si vystačí s nižším objemem motoru oproti svému předchůdci. První zcela nová 911-ka, která z předchozích modelů nepřebírá nic.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře