LETADLOVÉ LODĚ STÁTŮ NATO-Španělsko

15. únor 2012 | 16.59 |

R11 Princípe de Asturias (72 kB)

Předchůdcem letadlové lodě Princípe de Asturias španělského vojenského námořnictva (Armada Espanola), byla letadlová loď Cabot třídy Independence. Byla postavena ještě v období 2. světové války a v rámci americké pomoci dodána v roce 1967 Španělsku, kde nesla označení Dédalo. Původně vrtulníková loď, obdržela v roce 1976 letouny AV - 8S a stala se tak letadlovou. O rok později byla ve španělských loděnicích Bazán (nyní Izar) objednána nová letadlová loď, která by splňovala daleko náročnější požadavky španělského vojenského námořnictva k boji proti ponorkám. Stavba letadlové lodě, pod označením Princípe de Asturias, byla zahájena na podzim 1979. Na vodu byla spuštěna o tři roky později, ale do služby zařazena s tříletým zpožděním až v roce 1988. Jednalo se vlastně o nerealizovaný americký projekt protiponorkové lodě vyvíjený koncem šedesátých let pod názvem Sea Control Ship, který byl v USA později nahrazen mnohem dokonalejšími plavidly s jaderným pohonem třídy Nimitz. Letadlová loď Princípe de Asturias tvoří spolu se šesti fregatami třídy Santa Maria námořní bojovou skupinu Alfa, hlavní sílu španělského námořnictva, se základnou v přístavu Rota v Andalusii.

Jako letadlová loď může působit také nové víceúčelové plavidlo LHD L - 61 Juan Carlos I o délce 230,8 m a plném výtlaku až 27.563 tun, které má být zařazeno do stavu španělského námořnictva ještě letos. Juan Carlos I je podobný americkým vrtulníkovým dokovým výsadkovým plavidlům třídy Wasp, má průběžnou letovou palubu o délce 201,9 m a šířce 32 m a RO - RO dok/hangár pro provádění námořních výsadkových operací. Na přídi je instalována 12 stupňová startovací rampa. Z lodi mohou operovat letouny kategorie STOVL jako např. Harrier II Plus nebo později JSF, konvertoplány V - 22 Osprey nebo různé typy vrtulníků (NH - 90, SH - 3D, AB 212, CH - 47).

Jak již bylo zmíněno výše, obdrželo Španělské námořnictvo v druhé polovině 70. let 20. století stroje AV - 8S Matador, což byly letouny Harrier první generace. Šlo celkem o 11 jednomístných a 2 dvoumístné stroje TAV-8S. Pro vyzbrojení nové letadlové lodě Princípe de Asturias bylo v letech 1987 až 1988 dodáno 12 kusů "day-attack" Harrierů EAV-8B+ přistává na R11 Princípe de Asturias (48 kB)

sweb.cz/carriersNATO/pictures/AE_EAV-8B+_03_S.jpg">druhé generace EAV - 8B Matador II a jeden dvoumístný TAV - 8B, které byly zařazeny do nově ustanovené 9. letky (9 Escuadrilla). V letech 1996 - 1997 je následovalo 8 nových strojů ve variantě EAV - 8B+ s radarem APG - 65 v prodlouženém nose a novou výzbrojí. Z dvanácti starších EAV - 8B byly 3 stroje ztraceny při nehodách a pět již bylo modernizováno na standard Plus. Kontrakt na modernizaci zbývajících čtyř kusů byl oznámen v červnu 2008. Letectvo španělského námořnictva tedy nyní operuje s celkem 17 jednomístnými a jedním dvoumístným strojem Harrier/Matador II.

Z letadlové lodě Princípe de Asturias operují také vrtulníky SH - 3H Sea King (5 Escuadrilla) a Augusta-Bell AB 212 ASW (3 Escuadrilla). Vrtulníky Sea King byly původně dodány v protiponorkové verzi, přičemž tři z nich byly poté přestavěny na verzi včasné výstrahy AEW s radarovým systémem Searchwater. Stroje SH - 3H se nyní používají již pouze pro transportní účely. 7 zbývajících vrtulníků AB 212 ASW, které byly původně navrženy speciálně pro protiponorkový a protilodní boj, v současné době plní odlišné úkoly: transportní a logistické lety, přímá letecká podpora námořních pěšáků, SAR, MEDEVAC, doprava VIP nebo platforma pro velení a řízení. V roce 2006 Španělsko objednalo pro své ozbrojené síly celkem 104 vrtulníků NH - 90, z nichž je pro námořnictvo určeno 28 strojů v provedení MFN (víceúčelová námořní verze) a ASaC (létající středisko řízení a uvědomování).

Vrtulník včasné výstrahy Sea King SH - 3AEW (22 kB)Víceúčelový vrtulník Sea King SH - 3H parkuje na R11 Princípe de Asturias (38 kB)Víceúčelový vrtulník AB - 212 ASW (20 kB)

LETADLOVÁ LOĎ PRINCÍPE DE ASTURIAS

Letadlová loď R 11 Princípe de Asturias má bojový výtlak 16.700 tun (maximální 17.400 tun), celkovou délku 195, 6 m a šířku 24, 3 m. Je charakterizována průběžnou letovou palubou o délce 175, 3 m a šířce 32 m, vybavenou na přídi šikmou 12 stupňovou startovací rampou délky 46, 5 m. Palubní nástavba je umístěna ve druhé polovině pravé části paluby. Těsně před ní se nachází jeden ze dvou výtahů o nosnosti 20 tun pro dopravu letounů a vrtulníků z podpalubí. Druhý je na konci paluby. Další dva menší výtahy slouží pro dopravu výzbroje. V podpalubním prostoru je hangár o ploše 2.300 m2 pro ukrytí letecké techniky, provádění kontrol a skladování materiálu. Pohonný systém typu COGAG (Combined Gas And Gas) tvoří dvojice plynových turbín Bazán/GE LM - 2500 s celkovým výkonem 34, 6 MW, pohánějící jeden pětilistý lodní šroub a umožňující plout maximální rychlostí až 25 uzlů. Náhradní pohon zajišují dva výsuvné propulzory poháněné elektromotory. Akční rádius při průměrné rychlosti 20 uzlů je 7.000 námořních mil (cca 13.000 km).

Osádku plavidla tvoří 555 námořníků a více než 200 osob leteckého a zabezpečovacího personálu. Součástí lodě je i nemocnice s operačním sálem a 15 nemocničními lůžky, reservoár pitné vody se zásobou 170 tun vody a tři zařízení pro úpravu vody s kapacitou 2 tuny/hod.

R11 Princípe de Asturias (73 kB)

Hlavní elektronické vybavení je tvořeno systémem velení a řízení TRITAN NTDS, který obsahuje kromě jiného i dva počítače AN/UYK - 7, 3D přehledový radiolokátor pro vzdušné cíle Raytheon AN/SPS - 52C o dosahu více než 400 km, radiolokátor Cardion AN/SPS - 55A na hladinové cíle, radar pro určování a sledování cílů RAN - 12L, přesný přibližovací radiolokátor (PAR) ITT AN/SPN - 35A a systém taktické navigace TACAN URN - 25. Ke spojovacím systémům patří Link 11 a 14, ICCS-4 a satelitní zařízení UHF SATCOM, SECOMSAT a INMARSAT.

Protiletadlovou výzbroj tvoří čtveřice CIWS systémů FABA Meroka Mod 2B. Každý systém je tvořen 20mm dvanáctihlavňovým rotačním kanónem L120 s kadencí 3.600 ran/min a účinným dostřelem do 2 km, naváděným střeleckým radiolokátorem FABA SPG-M2B. Vedení radioelektronického boje má na starosti ESM/ECM systém Neptunel. K další obranné výstroji patří čtyři šestihlavňové výmetnice klamných cílů (dipóly i IR) SRBOC Mk. 36 s dosahem až 4 km a protitorpédový systém s vlečnými návnadami SLQ-25 Nixie.

R11 Princípe de Asturias (142 kB)

Na palubě lodi je obvykle umístěno 6 - 12 víceúčelových letounů AV - 8B Harrier II Plus nebo AV - 8B, 6 vrtulníků SH - 3H Sea King pro protiponorkové/dopravní účely, dva SH - 3 AEW pro včasné uvědomování a 4 víceúčelové vrtulníky AB 212 ASW. Maximálně lze na loď umístit 29 letounů a vrtulníků, z nichž 17 má místo v podpalubním hangáru a 12 na palubě plavidla.

R11 Princípe de Asturias (73 kB)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 ˇ 2 ˇ 3 ˇ 4 ˇ 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře