Jak mít dobrý blog aneb jak být kvalitní blogerkou

6. leden 2012 | 19.12 |

Nevím, jestli zrovna mně přísluší takové rady, protože se mezi nějakou elitu blogerek, nebo teď už spíše dívčích online magazínů, neřadím – aspoň prozatím. To ovšem neznamená, že nemám tušení a přehled, ať už jako návštěvník různých webů a blogů nebo jako samotná webmiss nebo chceš-li blogerka, o tom, jak by dobrý web nebo blog měl vypadat, aby tví návštěvníci neopustili stránku se zděšením během několika sekund a naopak, aby se k tobě příště vrátili. Mít kvalitní blog či web, je běh na dlouhou trať, ale každý někde musí začít, tak si přečti pár mých rad a zkušeností, ať je pro tebe budování nové webové stránky jednodušší...

495394 img holka pocitac Jak mít dobrý blog aneb jak být kvalitní blogerkou?

Nevíš si rady, jak začít nebo už jsi začala a chceš vědět něco do začátku?

Ovšem nenajdeš tu návod, jak třeba web nakódovat nebo jak založit blog, tento článek je spíše pro ty, co se už v těchto věcech orientují.

Takže pokud tedy víš, jak takový blog založit anebo jak si nakódovat vlastní web, tak ti do začátku určitě pár mých rad přijde vhod.

Já osobně jsem své webování a blogování nezačala Magazínem 2K, ale je tomu už dávno, tuším, že někdy v roce 2004, jsem si založila jednoduchou stránku s názvem PuBertíček, kde byly nejdříve jen samé obrázky, které mojí generaci zajímaly. Našla bys u mě na webu například pohyblivé obrázky třpytivé, malé, velké a další jiné. Postupně jsem svůj web udělala spíše osobní, později jsem se zdokonalila a dostala jsem se až k tvorbě fanwebů, což jsou stránky o celebritách. Měla jsem jich několik. Vždy o nějaké celebritě, která mě aktuálně zajímala. Nejdéle mi však vydržel web o Tokio Hotel a taky o jednom členovi skupiny. Dál jsem měla velice úspěšný web o Zbyňku Drdovi, ale jak šla i jeho kariéra dolů, tak šel i můj web s ním.

Měla jsem i několik pokusů o módní blogy a dokonce i osobní. Nikdy ale neměly úspěch jako Magazín 2K. A víš proč? Kopírovala jsem články odjinud. Uváděla jsem sice zdroj, ale můj módní a kosmetický blog nenabízel vlastně nic nového, takže se žádné ovace nekonaly. Rok se s rokem sešel, já dospěla, začala psát vlastní články a hele, najednou to má i docela úspěch a lidé práci ocení, takže v tom tkví kouzlo vlastního webu nebo blogu: mít autorské články!

Tak to bylo něco z mé éry psaní na internet a teď přejdu k jednotlivým bodům, které mi přijdou docela důležité, pokud si chceš tedy blog založit.

1. Nápad

Nápad je jedna z nejhlavnějších věcí. Nemůžeš si založit stránku, aniž bys věděla, o čem chceš psát. Nejvíce v kurzu jsou asi osobní blogy, takže pokud se rozhodneš mít svůj internetový deníček, měla bys zvážit, jestli vážně máš o čem psát, protože nikoho nezajímá třeba to, že jsi zrovna teď obědvala a že jdeš na záchod nebo že se nudíš a nevíš o čem psát. Musíš mít zajímavý život a mít o čem psát, nejlépe vše obohacovat o fotky. Důležité je, aby tě psaní bavilo, ať už bude o čemkoli. Psaní z nutnosti nebude bavit tebe ani tvé čtenáře, protože bude vidět, že pro to nemáš ten správný zápal.

2. Design

Teď, když už víš, o čem psát, můžeš to začít realizovat, ale měla bys vědět, že sice většinou platí: "Nesuď knihu podle obalu," ovšem na internetu, co se týče webů, nikoli. V tomto světě je velice důležité, jak tvůj web nebo blog vypadá. Já osobně, když narazím na stránku, na které se bije pozadí s písmem, nelze to přečíst nebo je písmo příliš malé, tak stránku okamžitě opouštím. Nehodlám své oči trápit a namáhat, abych si přečetla, zda je aspoň obsah kvalitní. Určitě si tedy přečti nějaké základy, jak má vypadat barevná sladěnost webu, designu, písma a také jaké má mít písmo velikost a jaké typy písem používat.

Třeba nejsi zdatná tvůrkyně designu anebo to vůbec neumíš, ale to v dnešní době není problém. Můžeš si stáhnout spoustu kvalitně udělaných free layoutů, nebo dokonce si nechat udělat design přímo pro tvůj web.

3. Gramatika a styl psaní

Není nic horšího, než článek plný gramatických chyb! Ano, ani já nejsem bezchybná, občas se nějaký ten překlep nebo pravopisná chyba vloudí, ale snažím se to minimalizovat. Ovšem patříš-li mezi ty, které zrovna český pravopis neovládají, a píšeš chyby typu: bilo, romantyka, výkend a jiné podobné bludy, tak bys asi na tvorbu stránek a psaní článků měla zapomenout. Tohle se opravdu nedá číst!

Také nespisovné psaní není nic ohromujícího a měla bys na ně zapomenout. Snaž se také omezit používání smajlíků. Psaní ":-) :-D :-X" v každé větě je opravdu strašlivý zlozvyk, ať už se jedná o sebevíc vtipný článek. Něco jiného je totiž psaní článků a komunikace na sociálních sítích nebo jiné typy sdělovacích prostředků, kde si to můžeš dovolit.

4. Přehlednost

Pravidlo, kterého by ses měla držet je: "Nenuť návštěvníka přemýšlet," což znamená, že bys mu na své stránce měla vše naservírovat pod nos a usnadnit mu prohlížení tvé stránky, co se týče přehlednosti menu, různých navigací a titulků tvých článků.

Sama asi víš, že když přijdeš na stránku, nebaví tě dohledávat se, jestli to, co hledáš je tu nebo tam. Prostě by mělo být z tvých odkazů v menu jasné, že to najdeš nejspíše zde. To samé platí i pro titulky článků, ze kterých by mělo být jasné, o čem článek je. Já si tedy rozhodně nezačnu číst článek, který nevím o čem je, proto je psaní titulků velice důležité, aby tvůj čtenář věděl, co si jde číst a jestli si to chce přečíst, protože ho to zajímá.

Také přehlednost jednotlivých článků je důležitá. Měla bys články strukturovat do menších odstavců a třeba psát i do textu podtitulky, občas můžeš něco důležitého udělat i tučně. Prostě se snaž udělat článek tak, aby se dobře četl a tvůj čtenář ho dočetl až do konce. Jednolitý text nikoho bavit nebude.

5. Originalita vs. kopírování

Už na začátku jsme zmiňovala, že kopírováním díru do světa neuděláš a zopakuju to ještě jednou, protože hodně blogerkám to ještě jasné není a myslí si, že když za den přidají 15 zkopírovaných článků, tak budou mít navštěvovaný úspěšný blog. Je to těžké, pokud chceš být úspěšná, ale musíš se snažit a originalita je jedním klíčem úspěchu!

6. Aktuálnost především

Já vím, že občas není čas, obzvlášť pokud si dáváš záležet na vlastní tvorbě, ale pravidelné aktualizace a přidávání nových článků je důležité, protože nikoho nebude zajímat web, který třeba měsíc stojí a nemá žádné nové články, takže i když není čas, tak aspoň 1-3x týdně by ses měla snažit něco nového napsat. Další možností je, nebýt v tom sama a mít tým redaktorek nebo spolupracovníků, aby se stále něco dělo.

7. Chce to čas

Na závěr bych chtěla říct, že nic není hned a stejně jako vše ostatní, chce i blogování svůj čas, než budeš mít vysokou návštěvnost, desítky komentářů a budeš známá. Návštěvnost je jako semínko, které zasadíš a postupnou péčí o web roste. Takže neruš blog nebo web hned po dvou měsících nízké návštěvnosti nebo málo komentářů. Koukni se na tvé oblíbené úspěšné weby, jak dlouho už existují, že mají tak vysokou návštěvnost. Určitě zjistíš, že jsou v internetovém světě už docela dlouho, třeba rok nebo dokonce několik let, takže to také nevzdávej ze začátku a snaž se stále psát, psát a psát. Uvidíš, že se postupně dočkáš úspěchu.

Snad jsem ti svými několika radami pomohla do začátku, anebo pokud už blog máš, tak snad ti pomůžou v jeho zlepšení. Pamatuj ale, že nic není hned ani jen tak, musíš nejdříve vynaložit hodně úsilí a času, abys byla úspěšná, tak to nevzdávej, když se ovace nedostaví hned!

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře